Il corso è: | Rinnovo | |
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Denominazione del corso | RESEARCH METHODS IN SCIENCE AND TECHNOLOGY | |
Cambio Titolatura? | NO | |
Nuova denominazione del corso | RESEARCH METHODS IN SCIENCE AND TECHNOLOGY | |
Ciclo | 38 | |
Data presunta di inizio del corso | 01/11/2022 | |
Durata prevista | 3 ANNI | |
Dipartimento/Struttura scientifica proponente | Scienze Pure e Applicate (DiSPeA) | |
Numero massimo di posti per il quale si richiede l’accreditamento ai sensi dell’art 5 comma 2, DM 226/2021 | 18 | |
Dottorato che ha ricevuto accreditamento a livello internazionale (Joint Doctoral Program): | NO |
se altra tipologia:
- |
Il corso fa parte di una Scuola? | NO | |
Presenza di eventuali curricula? | NO | |
Link alla pagina web di ateneo del corso di dottorato | http://www.uniurb.it/remest |
Descrizione del progetto: |
Il progetto formativo del Dottorato in Research Methods in Science and Technology si colloca nell'ambito dei dottorati innovativi internazionali e interdisciplinari, ponendo particolare attenzione ai principi fondanti e agli strumenti metodologici propri della ricerca scientifica, presentati in modo trasversale alle discipline e applicati a specifici progetti di ricerca. Il programma si articola in tre aree tematiche, nelle quali i dottorandi hanno l'opportunità di approfondire la proprie formazione e svolgere attività di ricerca nell'ambito di progetti di rilevanza nazionale e internazionale: "CHEMISTRY", "EARTH SCIENCES" e "FORMAL MODELS, DATA ANALYSIS AND SCIENTIFIC COMPUTING", quest'ultima orientata anche alla gestione di big data. Il piano formativo prevede che il primo anno sia dedicato alla didattica strutturata e all'elaborazione dell'idea progettuale, il secondo anno sia prevalentemente dedicato all'attività di ricerca e il terzo anno sia prevalentemente dedicato all'elaborazione della tesi e alla pubblicazione dei risultati. Le esperienze all'estero sono preferibilmente condotte nel corso del secondo e terzo anno. L'attività didattica strutturata prevede la frequenza di 15 insegnamenti da 4 CFU, suddivisi in 8 insegnamenti comuni, 5 insegnamenti di area e 2 insegnamenti a scelta libera. A questi si aggiungono seminari, offerti nel corso di tutto il triennio, e un insegnamento obbligatorio di inglese scientifico da 5 CFU. |
Obiettivi del corso: |
Il corso di dottorato si prefigge l'obiettivo di fornire i principi, le conoscenze e le competenze necessari ad affrontare con piena consapevolezza, con responsabilità e con metodo l'attività di ricerca in ambito scientifico e tecnologico. A tal fine il corso offre l'opportunità di approfondire questioni etiche e metodologiche, di sviluppare senso critico, di affrontare progetti di ricerca applicando metodologie qualitative e quantitative, di fare esperienza nella costruzione, nella caratterizzazione, nella validazione e nell'uso di modelli della realtà, di perfezionare la propria capacità di scrittura di articoli scientifici e di confrontarsi con la comunità internazionale di riferimento. La natura interdisciplinare del corso di dottorato è funzionale al perseguimento dell'obiettivo, offrendo ai dottorandi l'opportunità di cogliere gli aspetti metodologici che accomunano la ricerca scientifica nei diversi ambiti, di affinare strumenti e tecniche trasversali e di calarli nelle proprie aree di specializzazione sviluppando capacità di dialogo e confronto interdisciplinare. |
Ateneo Proponente: | Università degli Studi di Urbino Carlo Bo | ||
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N° di borse finanziate | 14 | ||
di cui finanziate con fondi PNRR | 3 | di cui DM 351: 2 | di cui DM 352: 1 |
Sede Didattica | Urbino |
1) Dottorato in forma non associata (Singola Università) |
Nome dell’impresa* | Papalini SpA |
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Sito Web e/o Indirizzo sede legale* | https://papalinispa.com/ |
Paese* | Italia |
Consorziato/ Convenzionato | |
Sede di attività formative | NO |
N° di borse finanziate o per le quali è in corso la richiesta di finanziamento o cofinanziamento* | N° 1 |
Importo previsto del finanziamento o cofinanziamento per l’intero ciclo* | € 30000 |
Data sottoscrizione convenzione/ consorzio | |
N. di cicli di dottorato coperti dalla convenzione | 1 |
Ambito di attività dell’Istituzione e/o Descrizione attività R&S * | L'azienda opera nel campo delle pulizie di grandi strutture (grande distribuzione, aeroporti, ambienti industriali, ospedali, grandi hotel) e nell'ambito della logistica del farmaco interna agli ospedali. L'azienda manifesta un fabbisogno di innovazione che intende soddisfare potenziando l'utilizzo di tecnologie digitali abilitanti e assumendo figure professionali qualificate. Il co-finanziamento del dottorato è parte di questa strategia. |
Dottorato in forma non associata | SI |
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Dottorato in forma associata con Università italiane | NO |
Dottorato in forma associata con Università estere | NO |
Dottorato in forma associata con enti di ricerca italiani e/o esteri | NO |
Dottorato in forma associata con Istituzioni AFAM | NO |
Dottorato in forma associata con Imprese | NO |
Dottorato in forma associata – Dottorato industriale (DM 226/2021, art. 10) | NO |
Dottorato in forma associata con pubbliche amministrazioni, istituzioni culturali o altre infrastrutture di R&S di rilievo europeo o internazionale | NO |
Dottorato in forma associata – Dottorato nazionale (DM 226/2021, art. 11) | NO |
Cognome | Nome | Ateneo Proponente: | Dipartimento/ Struttura | Qualifica | Settore concorsuale | Area CUN | Scopus Author ID (obbligatorio per bibliometrici) | ORCID ID |
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BOGLIOLO | Alessandro | Urbino Carlo Bo | Scienze Pure e Applicate (DiSPeA) | Professore Ordinario (L. 240/10) | 09/H1 | 09 | 7006342709 |
n. | Cognome | Nome | Ateneo | Dipartimento/ Struttura | Ruolo | Qualifica | Settore concorsuale | Area CUN | SSD | Stato conferma adesione | Scopus Author ID (obbligatorio per bibliometrici) | ORCID ID (facoltativo) |
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1. | BERNARDO | Marco | Urbino Carlo Bo | Scienze Pure e Applicate (DiSPeA) | COMPONENTE | Professore Ordinario (L. 240/10) | 01/B1 |
01 |
INF/01 | ha aderito | 14038627200 | |
2. | BOGLIOLO | Alessandro | Urbino Carlo Bo | Scienze Pure e Applicate (DiSPeA) | Coordinatore | Professore Ordinario (L. 240/10) | 09/H1 |
09 |
ING-INF/05 | ha aderito | 7006342709 | |
3. | CAPPIELLO | Achille | Urbino Carlo Bo | Scienze Pure e Applicate (DiSPeA) | COMPONENTE | Professore Ordinario (L. 240/10) | 03/A1 |
03 |
CHIM/01 | ha aderito | 7006368255 | |
4. | CASETTARI | Luca | Urbino Carlo Bo | Scienze Biomolecolari (DISB) | COMPONENTE | Professore Ordinario (L. 240/10) | 03/D2 |
03 |
CHIM/09 | ha aderito | 24330679000 | |
5. | FANO | Vincenzo | Urbino Carlo Bo | Scienze Pure e Applicate (DiSPeA) | COMPONENTE | Professore Ordinario (L. 240/10) | 11/C2 |
11 |
M-FIL/02 | ha aderito | 8277985900 | |
6. | FRONTALINI | Fabrizio | Urbino Carlo Bo | Scienze Pure e Applicate (DiSPeA) | COMPONENTE | Professore Associato (L. 240/10) | 04/A2 |
04 |
GEO/01 | ha aderito | 23034243700 | |
7. | FUSI | Vieri | Urbino Carlo Bo | Scienze Pure e Applicate (DiSPeA) | COMPONENTE | Professore Ordinario (L. 240/10) | 03/B1 |
03 |
CHIM/03 | ha aderito | 7006296052 | |
8. | GALEOTTI | Simone | Urbino Carlo Bo | Scienze Pure e Applicate (DiSPeA) | COMPONENTE | Professore Ordinario (L. 240/10) | 04/A2 |
04 |
GEO/01 | ha aderito | 56248713100 | |
9. | GIORGI | Luca | Urbino Carlo Bo | Scienze Pure e Applicate (DiSPeA) | COMPONENTE | Professore Associato (L. 240/10) | 03/B1 |
03 |
CHIM/03 | ha aderito | 56248713100 | |
10. | LANCI | Luca | Urbino Carlo Bo | Scienze Pure e Applicate (DiSPeA) | COMPONENTE | Professore Associato (L. 240/10) | 04/A2 |
04 |
GEO/02 | ha aderito | 6603942819 | |
11. | LATTANZI | Emanuele | Urbino Carlo Bo | Scienze Pure e Applicate (DiSPeA) | COMPONENTE | Professore Associato (L. 240/10) | 09/H1 |
09 |
ING-INF/05 | ha aderito | 6602142480 | |
12. | LUCARINI | Simone | Urbino Carlo Bo | Scienze Biomolecolari (DISB) | COMPONENTE | Professore Associato (L. 240/10) | 03/D1 |
03 |
CHIM/08 | ha aderito | 7801634938 | |
13. | MANTELLINI | Fabio | Urbino Carlo Bo | Scienze Biomolecolari (DISB) | COMPONENTE | Professore Associato (L. 240/10) | 03/C1 |
03 |
CHIM/06 | ha aderito | 6603381339 | |
14. | MARTELLI | Filippo | Urbino Carlo Bo | Scienze Pure e Applicate (DiSPeA) | COMPONENTE | Professore Associato (L. 240/10) | 02/A1 |
02 |
FIS/01 | ha aderito | 7102826402 | |
15. | MATTIOLI | Michele | Urbino Carlo Bo | Scienze Pure e Applicate (DiSPeA) | COMPONENTE | Professore Associato (L. 240/10) | 04/A1 |
04 |
GEO/07 | ha aderito | 7005870999 | |
16. | MENICHETTI | Marco | Urbino Carlo Bo | Scienze Pure e Applicate (DiSPeA) | COMPONENTE | Professore Associato (L. 240/10) | 04/A2 |
04 |
GEO/03 | ha aderito | 6602423659 | |
17. | PENNA | Antonella | Urbino Carlo Bo | Scienze Biomolecolari (DISB) | COMPONENTE | Professore Ordinario (L. 240/10) | 05/C1 |
05 |
BIO/07 | ha aderito | 7006913346 | |
18. | PIERSANTI | Giovanni | Urbino Carlo Bo | Scienze Biomolecolari (DISB) | COMPONENTE | Professore Ordinario (L. 240/10) | 03/C1 |
03 |
CHIM/06 | ha aderito | 6602863677 | |
19. | RENZULLI | Alberto | Urbino Carlo Bo | Scienze Pure e Applicate (DiSPeA) | COMPONENTE | Professore Ordinario (L. 240/10) | 04/A1 |
04 |
GEO/07 | ha aderito | 7005454847 | |
20. | SANTINI | Stefano | Urbino Carlo Bo | Scienze Pure e Applicate (DiSPeA) | COMPONENTE | Professore Associato confermato | 04/A4 |
04 |
GEO/10 | ha aderito | 35315113700 | |
21. | SERVADEI | Raffaella | Urbino Carlo Bo | Scienze Pure e Applicate (DiSPeA) | COMPONENTE | Professore Ordinario (L. 240/10) | 01/A3 |
01 |
MAT/05 | ha aderito | 7801617834 | |
22. | TAROZZI | Gino | Urbino Carlo Bo | Scienze Pure e Applicate (DiSPeA) | COMPONENTE | Professore Ordinario | 11/C2 |
11 |
M-FIL/02 | ha aderito | 56450711500 | |
23. | VICERE' | Andrea | Urbino Carlo Bo | Scienze Pure e Applicate (DiSPeA) | COMPONENTE | Professore Ordinario (L. 240/10) | 02/A1 |
02 |
FIS/01 | ha aderito | 7003843703 |
n. | Cognome | Nome | Tipo di ente: | Ateneo/Ente di appartenenza | Paese | Qualifica | SSD | Settore Concorsuale | Area CUN | Scopus Author ID (obbligatorio per bibliometrici) | P.I. vincitore di bando competitivo europeo* | Codice bando competitivo |
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1. | BARTOCCI | Ezio | Università straniera | VIENNA UNIVERSITY OF TECHNOLOGY | Austria | Professore di Univ.Straniera | INF/01 | 01/B1 |
01 |
14053557900 | ||
2. | CAGNOLI | Gianpietro | Università straniera | UNIVERSITÉ CLAUDE BERNARD LYON | Francia | Professore di Univ.Straniera | FIS/01 | 02/A1 |
02 |
7004706912 | ||
3. | GARCÍA-ESPAÑA | Enrique | Università straniera | UNIVERSITY OF VALENCIA (SPAIN) | Spagna | Professore di Univ.Straniera | CHIM/03 | 03/B1 |
03 |
55664399700 | ||
4. | LAMPROU | Dimitrios | Università straniera | QUEEN’S UNIVERSITY BELFAST (QUB), SCHOOL OF PHARMACY | Regno Unito | Professore di Univ.Straniera | CHIM/09 | 03/D2 |
03 |
26435913900 | SI | 712965 |
5. | MORATA | Diego | Università straniera | UNIVERSIDAD DE CHILE | Cile | Professore di Univ.Straniera | GEO/08 | 04/A1 |
04 |
6701836809 | ||
6. | MULLER | Fred | Università straniera | ERASMUS UNIVERSITY ROTTERDAM | Paesi Bassi | Professore di Univ.Straniera | M-FIL/02 | 11/C2 |
11 |
|||
7. | SLUIJS | Appy | Università straniera | UTRECHT UNIVERSITY | Paesi Bassi | Professore di Univ.Straniera | GEO/01 | 04/A2 |
04 |
8255159200 | ||
8. | XU | Guowang | Università straniera | DALIAN INSTITUTE OF CHEMICAL PHYSICS CHINESE ACADEMY OF SCIENCES | Cina | Professore di Univ.Straniera | CHIM/01 | 03/A1 |
03 |
7404264029 |
n. | Autore | Eventuali altri autori | Anno di pubblicazione | Tipologia pubblicazione | Titolo | Titolo rivista o volume |
ISSN (formato: XXXX-XXXX) |
ISBN | ISMN | DOI | Scientifica e Classe A (rilevata in automatico in base all'ISSN, all'anno e al Settore Concorsuale del docente) |
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1. | MULLER Fred | 2021 | Articolo in rivista | The Influence of Quantum Physics on Philosophy | Foundation of Science | 1572-8471 | HTTPS://DOI.ORG/10.1007/S10699-020-09725-6 | ||||
2. | MULLER Fred | LEEGWATER Gijs | 2020 | Articolo in rivista | The Case Against Factorism: On the Labels of ⊗-Factor Hilbert-Spaces of Similar Particles in Quantum Mechanics | Journal for General Philosophy of Science | 1572-8587 | HTTPS://DOI.ORG/10.1007/S10838-020-09514-6 |
n. | Autore | Eventuali altri autori | Anno di pubblicazione | Tipologia pubblicazione | Titolo | Titolo rivista o volume |
ISSN (formato: XXXX-XXXX) |
ISBN | ISMN | DOI | Scientifica e Classe A (rilevata in automatico in base all'ISSN, all'anno e al Settore Concorsuale del docente) |
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n. | Autore | Eventuali altri autori | Anno di pubblicazione | Tipologia pubblicazione | Titolo | Titolo rivista o volume |
ISSN (formato: XXXX-XXXX) |
ISBN | ISMN | DOI | Scientifica e Classe A (rilevata in automatico in base all'ISSN, all'anno e al Settore Concorsuale del docente) |
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n. | Cognome | Nome | Istituzione di appartenenza | Qualifica | Settore artistico-disciplinare | Partecpazione nel periodo 17-21 a gruppi di ricerca finanziati su bandi competitivi | Riferimento specifico al progetto (Dati identificativi del progetto e descrizione) | Ricezione nel periodo 17-21 riconoscimenti a livello internazionale | Attestazione (PDF) | Descrizione campo precedente |
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n. | Cognome | Nome | Istituzione di appartenenza | Paese | Qualifica | Tipologia (descrizione qualifica) | Area CUN | Scopus Author ID (facoltativo) |
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n. | Denominazione dell’insegnamento | Numero di ore totali sull’intero ciclo | Distribuzione durante il ciclo di dottorato (anni in cui l’insegnamento è attivo) | Descrizione del corso | Eventuale curriculum di riferimento | Per i dottorati nazionali: percorso formativo di elevata qualificazione | Verifica finale | Note |
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1. | Ecological Models | 8 |
primo anno |
The Course provides basic elements of knowledge of Ecology through different models about the population exponential and logistic growth, and predation. It is defined what is a model in ecology, a representation of a complex phenomenon that needs to be described, understood, and foresee its effects in natural environment. It is explored how the mathematical models are applied to the populations with the aim of predicting the size of a population in moments subsequent to the initial one. In the context of inter-specific interactions, predation is studied through the Lotka-Volterra models and functional responses that relate the consumption of the prey to its density. It is explained how predation constitutes the fundamental process of the functioning of the food web and guarantees the transfer of matter and energy in the ecosystem. | SI |
COMMON MANDATORY COURSE BIO/07 4 CFU |
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2. | Statistics in Experimental Research | 8 |
primo anno |
The course covers fundamental aspects of the statistical treatment of experimental data. After covering the basic concepts of probability theory, topics concerning the significance analysis of an experimental measurement, the parameter estimation methods, the Monte Carlo simulations of experimental data, and the statistical testing of different hypotheses, will be addressed. Several scripts will be presented for a practical illustration of statistical analysis algorithms. The aim of the course is to provide the basic knowledge and useful statistical tools to help in finding correct interpretations and quantitative information from the experimental outcomes. |
SI |
COMMON MANDATORY COURSE FIS/01 4 CFU |
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3. | Data Analysis | 8 |
primo anno |
The main purpose of the Data Analysis course is to provide some of the basic concepts of information processing and to give students some tools to deal with signals of various kinds. After an introduction on the Fourier Transform, the properties of linear time-invariant systems in the time and frequency domain are explored, with emphasis on sampling and filtering issues. In the final hours of the course, the analysis technique used for real-time detection of gravitational waves by the Virgo and LIGO collaborations is introduced. During the lectures, some Python scripts are presented to show some examples and simultaneously highlight the potential of that programming language in this area. | SI |
COMMON MANDATORY COURSE FIS/01 4 CFU |
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4. | Algorithmic Thinking and Computational Complexity | 8 |
primo anno |
The aim of the course is to provide basic elements related to algorithmic thinking, algorithm analysis and computational complexity, showing their cross-disciplinary application in scientific research. The course is organized into three parts. Part 1, Algorithms everywhere: enveiling the computational aspects of the world around us. Part 2, Introduction to algorithms: Algorithms classification, Correctness of an algorithm with respect to a problem, Complexity of an algorithm with respect to resource usage, Data structures, Empirical and mathematical performance analysis, Asymptotic complexity. Parte 3, Classes of problems: Decidable and undecidable problems, Tractable and intractable problems, Cook theorem, NP-completeness. |
SI |
COMMON MANDATORY COURSE ING-INF/05 4 CFU |
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5. | Optimization Methods | 8 |
primo anno |
The aim of the course is to provide students with some basic tools and topics in optimization methods. The course is an introduction to optimization theory and methods with an emphasis on their applications in different contexts. It provides students with practical knowledge of the subject to equip them with sufficient background for further study on advanced topics. The course focuses primarily on optimization problems in mathematical form, dealing with optimization for functions of one or more variables. In this framework, the main techniques of both search and approximation methods are developed in detail. Subsequently, the course deals with general minimization techniques and their applications. |
SI |
COMMON MANDATORY COURSE MAT/05 4 CFU |
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6. | Critical Thinking | 8 |
primo anno |
The course offers an introduction to critical thinking by addressing the following topics: The relevance of thinking critically; PISA 2018 report, a case study; Argumentation and reasoning; Reasoning correctly; Deductive and non-deductive reasoning; Reasoning in pure and applied sciences; Reasoning in everyday communication; Logical fallacies; Critical thinking & Formal Logic |
SI |
COMMON MANDATORY COURSE M-FIL/02 4 CFU |
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7. | Scientific Method: Foundations and Problems | 8 |
primo anno |
Modern science raises above all as a methodological revolution. It is well known that in Galileo’s works many times he does not reach the correct conclusion, even if he pursued the best method. See for instance his interpretations of tides and comets. Indeed, science is not only a collection of true conclusions, but also an accumulation of good methodological practices. In this course I present the pillars of inductive method. I emphasize the importance of hypothetical-deductive methods, of deducting from experience, of mathematical guessing, of probability and statistics. I propose also very simple examples from the different disciplines of our PhD program, to favor the methodological awareness of our students. | SI |
COMMON MANDATORY COURSE M-FIL/02 4 CFU |
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8. | Scientific Communication Strategies | 8 |
primo anno |
The course “Scientific Communication Strategies” focuses on preparing and giving oral and poster presentations. The course is designed to help those who have never done presentations before and more experienced students who want to improve their presentation skills. The course also focuses on scientific manuscripts structure, organization, submission, and response to reviewers. The structure of the course includes: Scientific writing vs. science writing; Differences among oral, poster, and written presentations; Key steps for an effective scientific communication; Use of library catalogues; Literature reading; Plagiarism; Examples of oral, poster and written presentations; Structure of written presentations; Cover letters; Rebuttal; Critical evaluation. | SI |
COMMON MANDATORY COURSE CHIM/01 4 CFU |
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9. | Drug Discovery and Development | 8 |
primo anno |
The course is aimed at examining the problems encountered and the strategies adopted to obtain a new drug. To achieve this purpose, general indications and specific examples are provided, considering the various steps that, starting from an original idea, lead to the creation of a new therapeutic agent and the approval of the medicine that contains it. At the end of the training activity the student will have the elements to know and understand the problems related to the discovery and development of drugs. | SI |
MANDATORY COURSE FOR CHEMISTRY CHIM/08 4 CFU |
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10. | Molecular Structure Determination | 8 |
primo anno |
The course is aimed at acquiring the main theoretical and methodological principles essential to start tackling the problems of the structural determination of small organic molecules such as active pharmaceutical ingredients (API). Mass spectrometry, mono- and bi-dimensional NMR spectroscopy are a starting tools in the domain of structure analysis of low-molecular weight compounds and ease the understanding of other methods of analysis to address more complex issues. Moreover, the analytical techniques, addressed in the course, are used to understand the process of molecular structure determination of several small molecules as exercises and real case studies taken from the literature. | SI |
MANDATORY COURSE FOR CHEMISTRY CHIM/08 4 CFU |
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11. | Multicomponent Reactions in Organic Synthesis | 8 |
primo anno |
The Course of Multicomponent Reactions in Organic Synthesis is an overview of the significance and versatility of the multicomponent reactions (MCRs) in the synthesis of small molecules. For the organic synthetic chemists the MCRs often represent an ideal pathway for the synthesis of structurally complex substances that involve controlled formation of multiple bonds in a single step, starting from simple commercially available or easily accessible compounds. In this context, the general aspects, the purpose and the applications of the most recurrent MCRs, such as the Strecker synthesis, the Petasis reaction, the Gewald reaction, the Asinger reaction, the Mannich reaction, the Biginelli reaction, the Hantzsch pyridine synthesis, the Passerini reaction, the 3CR and 4CR Ugi reactions, the Ugi tetrazole 4CR synthesis, the Groebke-Blackburn-Bienaymè reaction and the van Leusen Imidazole Synthesis are presented. | SI |
MANDATORY COURSE FOR CHEMISTRY CHIM/06 4 CFU |
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12. | Emerging Technologies in Drug Delivery System | 8 |
primo anno |
The strategies and manufacturing processes for production of dosage forms and medical devices are experiencing significant advancement. New materials and manufacturing techniques are emerging with potential to address the challenges associated with the manufacture of pharmaceutical systems that will teach new tricks to old drugs and on the development of new personalised medical devices. The se course will cover the use of different emerging technologies (e.g., 3D printing & Bioprinting, Microfluidics & lab-on-a-chip, electrospinning, BioMEMS), advanced characterisation methods, and the manufacturing of bioinks. | SI |
MANDATORY COURSE FOR CHEMISTRY CHIM/09 4 CFU |
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13. | Sampling techniques and sample preparation for the analysis of organic molecules | 8 |
primo anno |
The course aims to present the main sampling, purification, and pre-concentration techniques of organic analytes in various matrices before instrumental analysis. Although the instrumentation improves the characteristics of sensitivity and specificity, the need to determine compounds at ever-lower concentrations and the presence of increasing interferences can hinder the identification and quantification of known and unknown analytes. This still gives fundamental importance to sample preparation. The concepts of solvent extraction or the use of solid phases will be the basis for the description of the solid-phase extraction and microextraction (SPE and SPME), the microextraction with packed sorbent (MEPS), the dispersive liquid-liquid microextraction (DLLME), the accelerated solvent extraction (ASE), soxhlet and of many other methods. The concept of recovery and the problems related to the different matrices will be addressed, as well. | SI |
MANDATORY COURSE FOR CHEMISTRY CHIM/01 4 CFU |
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14. | Earth's climate and the carbon cycle | 8 |
primo anno |
The course provides an introduction to the components of the Earth’s System (atmosphere, hydrosphere, biosphere, cryosphere) and their dynamics and interactions, their variability, stability, and instability. The factors controlling the dynamics of the carbon cycle on long- and short-term time scales, including tectonics and orbital forcing are presented through the analysis of trends, cycles, and episodes of major global change in past climates. On this ground, the interactions and 'feedbacks' between Earth's subsystems are discussed in the light of the impact of human societies on these components and climate. |
SI |
MANDATORY COURSE FOR EARTH SCIENCES GEO/01 4 CFU |
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15. | Geology and research methods in geothermal energy | 8 |
primo anno |
The course is going to deal with the basic concepts of high and low temperature geothermal resources to produce electricity or thermal energy (power plants, district heating and heat exchange). The main geological, geophysical and geochemical features of the geothermal systems will be treated, along with the main exploration and exploitation methodologies. Case studies of high temperature geothermal fields and shallow low temperature heat exchange systems (closed and open loop) will be presented | SI |
MANDATORY COURSE FOR EARTH SCIENCES GEO/07 GEO/08 4 CFU |
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16. | Time series analysis of geological data | 8 |
primo anno |
The primary objective of time series analysis of geological data is to develop mathematical models that provide plausible descriptions of the data. The course is dedicated to the analysis of stratigraphic datasets (e.g., lithological data, downhole well logs, etc. ) and proxy for paleo-climatic data. Parametric and non- parametric methods will be introduced to recognize trends, periodic forcing and background noise. Parametric methods will focus on Fourier spectral methods to compute power spectrum and frequency filters. Non parametric methods will focus on Singular Spectrum Analysis with practical examples to identify trend and seasonal components of the signal and make forecast. The approach of the course is practical and will make use of the R data analysis software (https://www.r-project.org/about.html). Students are welcome to attend the class with a personal computer and the R software installed to better follow the examples and exercises. |
SI |
MANDATORY COURSE FOR EARTH SCIENCES GEO/02 4 CFU |
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17. | Analytical methods for rock-forming minerals | 8 |
primo anno |
The course provides theoretical knowledge and practical expertise on the main analytical techniques of rocks and rock-forming minerals. The main analytical methods will be discussed, considering the potentialities and limits of application. Topics are: sampling strategies for mineralogical and petrological studies of rocks and minerals; scanning electron microscopy (SEM); electron probe micro-analysis (EMPA); X-ray diffraction (XRD); spectroscopic methods; X-ray fluorescence (XRF). | SI |
MANDATORY COURSE FOR EARTH SCIENCES GEO/07 4 CFU |
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18. | Geological data acquisition methods | 8 |
primo anno |
This course aims to offer to the students a formative and critical methodology for geological data collection of a wide range of earth sciences features. The approach to the geological outcrops including site descriptive models and methods is proposed. Procedure to collect and manages field data for geological mapping with sampling strategy and methods, data collection on the size, spatial position and orientation, using the most recent technologies are presented. | SI |
MANDATORY COURSE FOR EARTH SCIENCES GEO/03 4 CFU |
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19. | Introduction to quantum computing | 8 |
primo anno |
The aim of the course is to provide students with an advanced overview of the basic concepts and experimental evidence leading to the passage from classical to quantum physics. Linear algebra, basic mathematical tools for entanglement theory, qubits definition and operations are presented. The use of the main quantum gates and their association with the Pauli matrices are illustrated in detail. The students at the end of the course will be able to understand how to build entangled states from the superposition of two states and the qubit teleportation to send qubits from a party to another party. | SI |
MANDATORY COURSE FOR FORMAL MODELS, DATA ANALYSIS AND SCIENTIFIC COMPUTING FIS/01 4 CFU |
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20. | Seeking gravitational waves | 8 |
primo anno |
The detection of Gravitational Waves (GW) has open a new window to the Universe. Humankind has always observed the sky, at first with naked eyes and then with instruments more complex by the time. Since 2015 we can now “listen” to the Universe because the most violent events in the cosmos produce ripples in the space-time that propagates like waves at the speed of light and they produce mechanical deformation in objects. These are the GW: they carry information about the sources that have generated them - mostly black-holes – that cannot be obtained by any other probe, light for example. This course will present the nature of GW, the most significant signals detected so far, the working principle of GW detectors and a prospect on the future. | SI |
MANDATORY COURSE FOR FORMAL MODELS, DATA ANALYSIS AND SCIENTIFIC COMPUTING FIS/01 4 CFU |
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21. | Partial differential equations: from modelling to theory | 8 |
primo anno |
The theory of Sobolev spaces on complete Riemannian manifolds is well understood and widely applied into the study of various elliptic problems. Although Finsler geometry is a natural extension of Riemannian geometry, very little is known about Sobolev spaces on non-compact Finsler manifolds. Motivated by this wide interest in the literature, the leading purpose of this course is to present some recent results on non-compact Randers spaces and their applications to quasilinear elliptic equations. The main approach is based on novel abstract Sobolev embedding results as well as on some variational and topological methods. | SI |
MANDATORY COURSE FOR FORMAL MODELS, DATA ANALYSIS AND SCIENTIFIC COMPUTING MAT/05 4 CFU |
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22. | Theory of Computation | 8 |
primo anno |
The theory of computation is a fundamental part of theoretical computer science, which studies whether a computational problem is decidable, i.e., can be algorithmically solved, in which case the computational complexity of the problem, i.e., the amount of computational resources needed to solve it, is addressed, with the underlying model of computation, i.e., a mathematical abstraction of a computer, being formalized via automata theory or formal languages. The course is an introduction to the theory of computation based on Turing machines, lambda calculus, and general recursive functions. |
SI |
MANDATORY COURSE FOR FORMAL MODELS, DATA ANALYSIS AND SCIENTIFIC COMPUTING INF/01 4 CFU |
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23. | Cyber-Physical Systems | 8 |
primo anno |
The term Cyber-Physical Systems was first coined in 2006 by the program director of the US NSF Helen Gill, to indicate “engineering, physical and biological systems whose operations are integrated, monitored, and/or controlled by a computational core where computing is deeply embedded into every physical component, possibly even into materials." As the complexity of these systems increases, so does the range of emergent and potentially unsafe behaviours that they can exhibit. As a consequence, a major research challenge is to devise models, tools and techniques for their efficient and rigorous analysis, in addition to developing design techniques for their optimization and adaptation to meet the desired requirements. This course provides an overview of some of the techniques developed to address these problems. | SI |
MANDATORY COURSE FOR FORMAL MODELS, DATA ANALYSIS AND SCIENTIFIC COMPUTING INF/01 4 CFU |
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24. | Scientific English | 40 |
secondo anno |
Scientific English with final exam (B2 level) delivered by CLA (Centro linguistico di ateneo). The aim of the course, which focuses on scientific English, is to bring students to a B2 level as described in the Common European Framework of Reference (CEFR); to develop their ability to understand scientific English in its written and spoken forms; to familiarize students with the particular lexicogrammatical and stylistic characteristics that define scientific English, with a special focus on the scientific report and the distinguishing features of its various sections. |
SI |
MANDATORY COMMON COURSE 5 CFU |
Riepilogo automatico insegnamenti previsti nell’iter formativo
Totale ore medie annue: 74.67 (valore ottenuto dalla somma del Numero di ore totali sull’intero ciclo di tutti gli insegnamenti diviso la durata del corso)
n. | Tipo di attività | Descrizione dell’attività (e delle modalità di accesso alle infrastrutture per i dottorati nazionali) | Eventuale curriculum di riferimento |
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1. | Seminari | Il programma di dottorato prevede che i dottorandi seguano seminari organizzati internamente durante tutto il triennio e caldeggia e supporta la partecipazione a summer e winter schools internazionali organizzate dall'Università di Urbino o da altre università e centri di ricerca. |
Descrizione | Posti | ||
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A - Posti banditi (incluse le borse PNRR) |
1. Posti banditi con borsa | N. 12 | |
2. Posti coperti da assegni di ricerca | |||
3. Posti coperti da contratti di apprendistato | |||
Sub totale posti finanziati (A1+A2+A3) | N. 12 | ||
4. Eventuali posti senza borsa | N. 2 | ||
B - Posti con borsa riservati a laureati in università estere | N. 2 | ||
C - Posti riservati a borsisti di Stati esteri | |||
D - Posti riservati a borsisti in specifici programmi di mobilità internazionale | |||
E - Nel caso di dottorato industriale, posti riservati a dipendenti delle imprese o a dipendenti degli enti convenzionati impegnati in attività di elevata qualificazione (con mantenimento dello stipendio) |
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F - Posti senza borsa riservati a laureati in Università estere | N. 2 | ||
(G) TOTALE = A + B + C + D + E + F | N. 18 | ||
(H) DI CUI CON BORSA = TOTALE – A4 - F | N. 14 | ||
Importo di ogni posto con borsa (importo annuale al lordo degli oneri previdenziali a carico del percipiente) |
(1) Euro: 16.243,00 | Totale Euro: (1) x (H-D) x n. anni del corso | € 682.206 |
Budget pro-capite annuo per ogni posto con e senza borsa per attività di ricerca in Italia e all’Estero coerenti con il progetto di ricerca (in termini % rispetto al valore annuale della borsa al lordo degli oneri previdenziali a carico del percipiente) |
(min 10% importo borsa; min 20% per dottorati nazionali): %10,00 |
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(2) Euro: 1.624,3 | Totale Euro: (2) x (G-D) x n. anni del corso | € 87.712,2 | |
Importo aggiuntivo per mese di soggiorno di ricerca all’estero per ogni posto con e senza borsa (in termini % rispetto al valore mensile della borsa al lordo degli oneri previdenziali a carico del percipiente) |
(MIN 50% importo borsa mensile ): %50,00 |
||
Mesi (max 12, ovvero 18 per i dottorati co-tutela o con università estere): 18,00 | |||
(3) Euro: 12.182,25 | Totale Euro: (3)x(G-D) | € 219.280,5 | |
BUDGET complessivo del corso di dottorato |
€ 989.198,7 |
FONTE | Importo (€) | % Copertura |
Descrizione Tipologia (max 200 caratteri) |
---|---|---|---|
Fondi ateneo (in caso di forma associata il capofila) | 669.198,70 | 67.65 | quota complessiva n. 9 borse triennali + integrazione borse DM 351 e 352 |
Fondi MUR | 150.000,00 | 15.16 |
2 borse DM 351 (costo standard 60000 euro ciascuna) 1 borsa cofinanziata DM 352 (30000 euro) |
di cui eventuali fondi PNRR | 150.000,00 |
2 borse DM 351 (costo standard 60000 euro ciascuna) 1 borsa cofinanziata DM 352 (30000 euro) |
|
Fondi di altri Ministeri o altri soggetti pubblici/privati | 70.000,00 | 7.08 | 1 borsa finanziata su convenzione con IIT |
di cui eventuali fondi PNRR | |||
Fondi da bandi competitivi a livello nazionale o internazionale | 70.000,00 | 7.08 | 1 borsa su fondi PRIN CUP H83C22000000006, PROGETTO: DISB - GIOVANNI PIERSANTI - PRIN 2020 - CTC - CODICE PROGETTO 2020AEX4TA |
Finanziamenti degli altri soggetti che partecipano alla convenzione/consorzio (nel caso di dottorati in forma associata) | 0 | ||
Altro | 30.000,00 | 3.03 | cofinanziamento per n. 1 borsa DM 352 Ditta Papalini SpA (Impresa) |
Totale | 989198.7 |
Periodo medio previsto (in mesi per studente): | periodo minimo previsto (facoltativo) | periodo massimo previsto (facoltativo) | ||
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Soggiorni di ricerca (ITALIA - al di fuori delle istituzioni coinvolte) | SI | mesi 1 | ||
Soggiorni di ricerca (ESTERO nell’ambito delle istituzioni coinvolte) | SI | mesi 6 | ||
Soggiorni di ricerca (ESTERO - al di fuori delle istituzioni coinvolte) | SI | mesi 3 |
Tipologia | Descrizione sintetica (max 500 caratteri per ogni descrizione) | |
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Attrezzature e/o Laboratori |
Laboratori della Sezione di Chimica e Tecnologia Farmaceutica del Dipartimento di Scienze Biomolecolari (DiSB); Laboratori della Sezione di Chimica Organica del DiSB; Laboratori della Sezione di Chimica Analitica e Chimica Fisica del Dipartimento di Scienze di Pure e Applicate (DiSPEA); Laboratori della Sezione di Chimica Inorganica e dei Materiali del DiSPeA; Laboratori delle Sezioni di ambito geologico e ambientale del DiSPEA; Laboratori della sezione di Scienze e tecnologie del DiSPeA. |
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Patrimonio librario | consistenza in volumi e copertura delle tematiche del corso | L'are scientifica delle biblioteche di Ateneo è condivisa dai dipartimenti DiSPeA e DiSB, ai quali afferiscono tutti i componenti interni del Collegio docenti. La dotazione è di 26.941 volumi, che coprono tutti i settori del Corso di Dottorato. A questi si aggiungono circa 20.000 e-book. |
abbonamenti a riviste (numero, annate possedute, copertura della tematiche del corso) | La dotazione di riviste scientifiche in forma cartacea consta di 95 testate, possedute per un totale di 21.711 annualità. | |
E-resources | Banche dati (accesso al contenuto di insiemi di riviste e/o collane editoriali) |
L'Ateneo si è inoltre dotato di un sistema di ricerca integrato di risorse cartacee e online, denominato UrbIS. Le principali banche dati sono: Scopus, Web of Science, ISI - Journal Citation Reports, SciFinder Scholar, Environment Complete, Sport Discus, Georef I periodici scientifici elettronici sono circa 20.000, tra i quali: Elsevier, Wiley, Springer, American Chemical Society, American Society for Microbiology, Royal Society of Chemistry, Geoscience World, Annual Reviews, JSTOR, Nature |
Software specificatamente attinenti ai settori di ricerca previsti | L'ateneo mette a disposizione di tutti i dottorandi strumenti in cloud di produttività, di collaborazione, di condivisione, di comunicazione e di team work. I singoli gruppi di ricerca mettono a disposizione dei dottorandi gli strumenti software specifici alla conduzione dei progetti di ricerca nei quali sono inseriti. Inoltre i dottorandi hanno accesso ai pacchetti software previsti nei moduli didattici. | |
Spazi e risorse per i dottorandi e per il calcolo elettronico | Ogni dottorando ha una propria postazione, solitamente allestita su indicazione del tutor presso la sede prevalente dell'attività di ricerca prevista dal progetto di dottorato. Inoltre i dottorandi, come ogni studente iscritto a corsi di alta formazione, ha pieno accesso a tutte le risorse di calcolo dell'Ateneo e ai servizi in cloud. | |
Altro |
Tutte le lauree magistrali: | SI, Tutte |
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se non tutte, indicare quali: | |
Altri requisiti per studenti stranieri: | |
Eventuali note |
(max 500 caratteri): Trattandosi di un dottorato di ricerca fortemente interdisciplinare si ritiene opportuno non porre limiti formali per l'ammissione. |
Modalità di ammissione |
Titoli Prova orale Lingua |
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Per i laureati all'estero la modalità di ammissione è diversa da quella dei candidati laureati in Italia? |
NO |
se SI specificare: |
È previsto che i dottorandi possano svolgere attività di tutorato |
SI |
|
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È previsto che i dottorandi possano svolgere attività di didattica integrativa |
SI |
Ore previste: 40 |
E’ previsto che i dottorandi svolgano attività di terza missione? |
NO |